Založ si blog

Ach tie sviatky. ..

Chcem sa s Vami podeliť o múdrosť, ktorá sa týka sviatkov. Od nedávna som sviatky začala deliť na dva hlavné druhy – tie s fixným dátumom (vďaka za ne) a tie druhé (na ktoré zabúdam)…

Zrejme každý pozná Veľkonočné sviatky. Tie sú hlavným zástupcom sviatkov s „plávajúcim dátumom“ a zdrojom každoročnej matematiky. Pre tých, čo nevedia, tak dátum sa podľa Wikipedie určuje „prvú nedeľu po prvom splne po jarnej rovnodennosti. Táto nedeľa bola ustanovená na nicejskom koncile (prvom všeobecnom) roku 325. Ak spln pripadá na nedeľu, Veľká noc bude až nasledujúcu nedeľu. Dátum Veľkej noci sa teda môže odlišovať medzi jednotlivými rokmi až o viac ako jeden mesiac (od 22. marca do 25. apríla). Jarná rovnodennosť je „úradne“ stanovená na 21. marec podľa gregoriánskeho kalendára bez ohľadu na astronomickú skutočnosť (ktorá sa môže líšiť až o dva dni).

Áno, sledovať chod slnka, podobne ako mnohí nestíham a tak pozerám správy a počúvam ľudí – plánovačov. To sú tí, ktorí kupujú dovolenky na first minute, letné tábory pre deti objednávajú už v novembri a celý život majú takpovediac nalinajkovaný. Máte môj obdiv, ale zároveň si seba neviem predstaviť vo vašej koži. Tá moja mi celkom vyhovuje. Mierne chaotická, ale plná neplánovaných prekvapení. Dobrých a aj občasných faux pas.

Ale späť k sviatkom. Druhý sviatok s „plávajúcim dátumom“ je Deň matiek. Múdry sa učí na cudzích chybách, ja na vlastnej :). Vravím si, budem tentokrát „dcéra roka“ a mamke zagratulujem v jej sviatok. Čo čert nechcel, Google mi ako prvé ponúkol odkazy z minulého roka a tam bolo čierne na bielom, že Deň matiek je 8.5…

No nebol. To ste si asi mnohí všimli. Teraz možno mnohým týmto blogom zachránim česť syna roka, alebo dcéry roka. Deň matiek sa oslavuje vždy v druhú májovú nedeľu.Takže moja mamka dostala kvety 8.5. (na deň víťazstva nad fašizmom :), z čoho sa celkom smiala) a potom na skutočný Deň matiek 2017, ktorý tentoraz pripadol na 14.5.

A teraz tá pomoc. Blíži sa deň otcov. Tiež pohyblivý sviatok. Pripadá na tretiu júnovú nedeľu. Aby nedošlo k mýlke. V roku 2017 pripadne na 18.6.

A poučenie prinášajú pohyblivé sviatky, či už pre Deň matiek a Deň otcov, čo pre ten bežnejší ako je Deň detí, či pre ďalšie sviatky: Zdvojme každý sviatok, strojme, zdesaťnásobme. Ukážeme našim blízkym, že ich máme radi kedykoľvek, nie len vtedy, keď to kalendár káže a oni nám to oplatia svojou srdečnosťou. Viac radosti zo života je to, čo potrebuje každý z nás.

 

 

Bude pomník Kuciakovi ďalšou hanbou v Humennom?

31.01.2020

Opäť som sa stretla s priateľmi v mojom rodnom meste. Zistila som, že Humenné je opäť polarizované iniciatívou samozvaného spolku Príď a poznaj, ktoré chce na Južnom námestí postaviť pomník Jánovi Kuciakovi a jeho snúbenici, ktorí boli zavraždení minulý rok. Pomník by mal byť zadarmo, mesto má poskytnúť vraj iba pozemok. Ale ako to už býva, veci zadarmo sa oplatia [...]

Nezabúdajme, že aj v komunálnej politike ide o peniaze až v prvom rade

08.04.2019

Pod rúškom veľkej politiky sa neraz skrýva ta malá, menej zaujímavá, ako keby ľudí zaujímala iba pri voľbách, alebo keď potrebujú urobiť poriadok s neposlušnými psíčkarmi. Ale netreba zabúdať, že aj v nej ide o peniaze až v prvom rade. Aspoň sa to tak javí, keď som sa zamyslela nad kauzičkami z našich končín. Porozprávam vám tri príbehy o tom, ako sa [...]

V Prešove nám pribudnú nové pamätihodnosti, niektoré sú umne skryté

12.02.2019

Po dlhom čase ma k napísaniu blogu inšpirovala dobrá správa. Mestské zastupiteľstvo v Prešove má rozhodnúť o rozšírení zoznamu pamätihodností (keď toto čítate, možno už rozhodlo, rokovanie je/bolo 13.2.2019). Ale samozrejme by som to nebola ja, aby som aj trošku nepodpichla. Najskôr k tej dobrej správe. Myslím si, že mesto Prešov má čo ponúknuť turistom, čo sa [...]

Fico, Šefčovič

Fico: Vláda na post eurokomisára za SR opäť navrhne Šefčoviča

18.04.2024 18:30

Uviedol to predseda vlády po skončení mimoriadneho dvojdňového summitu EÚ v Bruseli.

zelenskyj

Rusom chcel pomôcť s atentátom na Zelenského, zbieral informácie o letisku Rzeszów

18.04.2024 18:23

Zelenskyj poľské letisko používa pri cestách do zahraničia, pretože vzdušný priestor Ukrajiny je od začiatku ruskej invázie uzavretý.

Dánsko Požiar Kodaň Burza Budova Historická

Zrútila sa hlavná fasáda historickej budovy kodanskej burzy, ktorá horí od utorka

18.04.2024 18:07, aktualizované: 19:04

Požiar ťažko poničil renesančnú budovu zo 17. storočia, ktorá prišla o svoju vysokú vežu i veľkú časť strechy.

Zoran Milanovič

Chcel byť hráč i rozhodca. Záhrebský Trump ešte nepovedal posledné slovo

18.04.2024 17:31

Bolo to, akoby sa Zuzana Čaputová z pozície hlavy štátu uchádzala o premiérsky post. A hoci chorvátsky prezident Zoran Milanovič so svojimi sociálnymi demokratmi parlamentné voľby nevyhral, v procese formovania budúcej vlády zostáva stále v hre.

petrabacovcin

Po desiatich rokoch v Bratislave som sa rozhodla vrátiť naspäť do rodného kraja. Bližšie k rodine a s víziou, že aj v našom krásnom a jemne zaspatom kraji sa dajú robiť aj zaujímavé veci.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 20
Celková čítanosť: 73666x
Priemerná čítanosť článkov: 3683x

Autor blogu

Kategórie