Založ si blog

Po ceste za prácou

Opäť som raz cestovala krížom po Slovensku. Navštívila som Bratislavu, Kysuce, Banskú Bystricu, Revúcu, Veľký Krtíš, Lučenec, Medzilaborce a Sobrance. Pracovné povinnosti ma donútili behať po Slovensku cestami – necestami a opäť som si raz uvedomila, aká zúfalá je naša infraštruktúra. A podvedome sa mi núka prímer, že čím horšie cesty, tak tým menej práce a viac chudoby. Trochu som si teda pogúglila, že prečo to tak je.

 

Asi aj vy ste narazili na informáciu od útvaru „Peniaze za hodnotu“, že R2 na juhovýchodnom Slovensku je viacmenej zbytočná. Jednak tvrdia, že stačia obchvaty obcí a zároveň nepreukázali, že by cestná infraštruktúra dramaticky pomáhala rozvoju zamestnanosti. Nemyslím si, že majú pravdu a vysvetlím vám aj prečo.

Faktom je, že pri porovnaní území s nadradenou cestnou infraštruktúrou a regiónmi, kde chýba nemôžeme nájsť jasnú súvislosť so zamestnanosťou. Dlhodobo platí, že na západe je práce viac, na východe menej. A bolo to tak aj keď ciest bolo ešte menej. Paradoxne, aj to je ale dôkazom, že potrebná je cesta.

Aj v časoch divokých začiatkov budovania diaľnic – čiže okolo roku 1994 bol západ vďaka Bratislave napojený na rýchlu infraštruktúru. Z toho profitovalo aj celé Považie, ktoré síce diaľnicu ešte nemalo, ale stále to bolo na ňu bližšie, ako napríklad z Rožňavy. Preto je extrémne naivné posudzovať vplyv cesty izolovane bez pohľadu na časovú os. Práca totiž po ceste príde, potrebuje trochu času a potrebuje hlavne rozumný a súvislý úsek.

Tragédiou budovania ciest na Slovensku je ich relatívna nekoncepčnosť. Je super, že Ožďany majú prepotrebný obchvat, ale je jasné, že v tabuľkách IHP nijak dramaticky nezamestnanosť neznížil. Najbližšia rýchlostná cesta totiž končí 45 km ďaleko v Kriváni a kto to tam poznáte, mi dáte za pravdu, že zákruty ku Mýtnej, či úsek pri Pincinej nepatria medzi tie, kde by ste cestu označili za bezpečnú a rýchlu. A to cesta do Kriváňa pribudla len tento rok… Jednoducho izolované úseky nestačia, treba celú sieť.

Stačí sa pozrieť, ako pomohla rýchlostná cesta Detve, respektíve, ako môže pomôcť. Už sa ohlásil investor, firma PUNCH, ktorá má v pláne postaviť pri meste závod pre 350 ľudí a ďalších 200 chce zamestnať iná firma v areáli. Výhodou je relatívne priame spojenie vďaka R1 a R2 (s výnimkou nedostavaného obchvatu Zvolena). PUNCH má totiž svojich odberateľov na Slovensku. Samozrejme, cesta nie je všetko. V Detve čaká na prácu viac ako 1300 ľudí so skúsenosťami v strojárstve.

Slovensko potrebuje mať prepojenú krajinu koridormi, ktoré umožnia rýchlu prepravu tovaru (kde len železnica nepomôže), ale umožnia aj mobilitu pracovníkov. Stavať fabriku v každom valale sa totiž nedá.

 

PS: Hodnota za peniaze však má v jednom pravdu. Cesta žiaden región nespasí. Napríklad v Detve sa naplno prejavila detvianska nátura a už sa začali proti novému investorovi búriť. Proti argumentu „Mor ho!“ však iba lepšou infraštruktúrou bojovať nejde.

Bude pomník Kuciakovi ďalšou hanbou v Humennom?

31.01.2020

Opäť som sa stretla s priateľmi v mojom rodnom meste. Zistila som, že Humenné je opäť polarizované iniciatívou samozvaného spolku Príď a poznaj, ktoré chce na Južnom námestí postaviť pomník Jánovi Kuciakovi a jeho snúbenici, ktorí boli zavraždení minulý rok. Pomník by mal byť zadarmo, mesto má poskytnúť vraj iba pozemok. Ale ako to už býva, veci zadarmo sa oplatia [...]

Nezabúdajme, že aj v komunálnej politike ide o peniaze až v prvom rade

08.04.2019

Pod rúškom veľkej politiky sa neraz skrýva ta malá, menej zaujímavá, ako keby ľudí zaujímala iba pri voľbách, alebo keď potrebujú urobiť poriadok s neposlušnými psíčkarmi. Ale netreba zabúdať, že aj v nej ide o peniaze až v prvom rade. Aspoň sa to tak javí, keď som sa zamyslela nad kauzičkami z našich končín. Porozprávam vám tri príbehy o tom, ako sa [...]

V Prešove nám pribudnú nové pamätihodnosti, niektoré sú umne skryté

12.02.2019

Po dlhom čase ma k napísaniu blogu inšpirovala dobrá správa. Mestské zastupiteľstvo v Prešove má rozhodnúť o rozšírení zoznamu pamätihodností (keď toto čítate, možno už rozhodlo, rokovanie je/bolo 13.2.2019). Ale samozrejme by som to nebola ja, aby som aj trošku nepodpichla. Najskôr k tej dobrej správe. Myslím si, že mesto Prešov má čo ponúknuť turistom, čo sa [...]

žralok belavý, belasý, žralok modrý

Britského turistu zranil v Karibiku žralok, útočil len desať metrov od brehu

27.04.2024 20:00

Šesťdesiatštyriročný britský turista skončil na jednotke intenzívnej starostlivosti, keď ho pri severnom pobreží karibského ostrova Tobago napadol žralok.

elektronický monitoring osob, náramky,

Elektronický náramok malo od roku 2016 na sebe 2097 osôb

27.04.2024 17:19

Ministerstvo spravodlivosti SR od januára 2016 odsledovalo 2097 osôb s elektronickým náramkom.

Roman Michelko

Koalícia sa nezhodne na Harabinovi ani na šéfovi NR SR. SNS má svoje požiadavky, hovorí Michelko

27.04.2024 14:50

Čo sa týka RTVS, vo vzduchu aktuálne lieta osem až desať mien ľudí, ktorí by chceli novej STVR šéfovať.

Euro / Eurá / Bankovka / Peniaze /

Števulová: Koalícia chce zastrašiť mimovládky. Michelko: Chceme zvýšiť transparentnosť ich financovania

27.04.2024 14:07

Strana Progresívne Slovensko považuje návrh novely zákona o mimovládnych organizáciách predložený SNS za protizákonný a protiústavný.

petrabacovcin

Po desiatich rokoch v Bratislave som sa rozhodla vrátiť naspäť do rodného kraja. Bližšie k rodine a s víziou, že aj v našom krásnom a jemne zaspatom kraji sa dajú robiť aj zaujímavé veci.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 20
Celková čítanosť: 73762x
Priemerná čítanosť článkov: 3688x

Autor blogu

Kategórie